• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Корисні посилання

Корисні посилання

Логопед радить /Files/images/Фото0113.jpg

ЛОГОПЕДИЧНА ДОПОМОГА ДІТЯМ З МОВЛЕННЄВИМ ПОРУШЕННЯМ

В дошкільному закладі працює вчитель-логопед Гусєва Ніна Олександрівна, освіта вища спеціальна, «спеціаліст І категорії», стаж роботи на посаді вчителя-логопеда 9 років. Для проведення корекційної роботи в закладі функціонує логопедичний кабінет, в якому проводяться фронтальні, підгрупові та індивідуальні корекційно-відновлювальні заняття. Кабінет естетично оформлений, оснащений сучасним дидактичним матеріалом, посібниками для проведення корекційної роботи. В наявності дидактичний матеріал на розвиток психічних процесів, логічного мислення, дрібної моторики, фізіологічного та мовного дихання. Вчитель- логопед використовує цікаві ігрові моменти, завдання на розвиток логічного мислення, елементи ТРВЗ, впроваджує в роботу інтегровані, бінарні заняття.

КОРЕКЦІЙНА РОБОТА З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ

· ФОРМУВАННЯ ЗВ‘ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

· РОЗВИТОК ДИХАНЯ

· РОЗВИТОК ЗАГАЛЬНОЇ І ДРІБНОЇ МОТОРИКИ

· РОЗВИТОК ФОНЕТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ

· РОЗВИТОК ПСИХІЧНИХ ПРОЦЕСІВ

· РОЗВИТОК ГРАМАТИЧНОЇ СТОРОНИ МОВЛЕННЯ

· КОРЕКЦІЯ ФОНЕТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ

· РОЗВИТОК ЛЕКСИКИ

ЧОМУ НЕОБХІДНО ВЧАСНО ЗВЕРНУТИСЯ ДО ФАХІВЦЯ?

Що робити батькам, щоб допомогти своїй дитині досягти успіхів у житті. Наскільки важливо для підростаючого, але покище зовсім маленького, менеджера, адвоката, економіста, політика уміння красиво, чітко і виразно говорити? Адже з досліджень психологів нам відомо, що 17-20 % інформації слухачу дає інтонація співбесідника.

Особливо це стосується виразно-оцінної сторони мовлення, що виражає ставлення автора до висловлюваної ним інформації. Як часто губиться цікава, оригінальна думка, озвучена мляво, невиразно, незрозуміло.

Багато дітей в силу свого віку ще не знають, наскільки важливо для них навчитися правильно говорити, але батьки повинні розуміти, що навіть найменше порушення звуковимови може негативно вплинути на подальший розвиток дитини. Чому?

По-перше, в багатьох дітей у зв′язку з недоліками мовлення виникають психологічні проблеми – дитина соромиться свого мовлення, намагається менше говорити – і, як наслідок, вона стає більш замкнутою, нетовариською.

По-друге, порушення звуковимови в дошкільному віці є першою сходинкою до проблем в навчанні читання і письма в школі (виникають, так звані, дислексія – порушення читання та дисграфія – порушення письма).

І, нарешті, по-третє мовлення – це один з найголовніших засобів пізнання світу, а тому погано розвинене мовлення буде перешкоджати повноцінному розвитку особистості.

Але як довідатися, чи нормально розвивається мовлення Вашої дитини? Звичайно, не всі діти, що нормально розвиваються обов′язково відповідають загальноприйнятій віковій нормі мовленнєвого розвитку, але, все ж, існують деякі вікові особливості розвитку мовлення дитини. Багато батьків через незнання цих закономірностей, іноді, дуже пізно помічають відставання своєї дитини в мовному розвитку.

Чому заговорити буває важко?

Опанування перших слів у всіх дітей відбувається по-різному і в різні терміни. Цей процес індивідуальний і залежить від багатьох чинників. Але якщо до 2-2,5 року дитя не виголошує жодного слова, слід уважно придивитися до маляти і спробувати допомогти йому заговорити. А щоб допомогти, потрібно зрозуміти, чому він так довго мовчить. Адже причини затримки активних слів можуть бути абсолютно різними. Спробуємо розглянути найтиповіші варіанти мовних труднощів у дітей 2-2,5 року.

1. Затримка на стадії назви. Дитя, що опанувало уміння позначати словом предмет, може надовго залишитися на рівні їх простої назви. Це буває тоді, коли слово виголошується лише під впливом зразка дорослого. У конкретній наочній ситуації назва є, а в реальній взаємодії з людьми мова замінюється жестами, рухами, вимогливими вигуками і так далі. Відсутність мови нервує дитину, він стає капризним і, виявляючись таким, що частенько не зрозумів, виражає свою незадоволеність плачемо і криком. Треба, по-перше, включити в наочні дії активне використання мови. Для цього можна супроводжувати показ наочних дій розповіддю: «Ко-ко-ко, де тут будиночок, я в нім житиму», а Маша відповідає: «А ти спочатку розкажи, що робити умієш» і ін. По-друге, потрібно організувати співпрацю з дитям за типом «давай разом...». І, по-третє, якомога більше говорити з дитям, читати йому книжки, разом з ним слухати пластинки і таким чином створювати йому необхідну живильну мовну середу.

2. Затримка на стадії емоційного спілкування з дорослим. Це труднощі такого роду, коли спілкування дитяти з дорослим зводиться до вираження взаємній любові, обміну ласками, посмішками, а слово у прямому розумінні є зайвим, бо і так все зрозуміло. Для виправлення положення, що створилося, і виникнення перших активних слів необхідно організувати наочну взаємодію з малям. Недостатньо просто гладити, пестити дитяти і говорити, який він хороший. З ним потрібно разом щось робити, щось показувати йому. Без інтересу і уваги дорослого, без демонстрації нових способів дії предмети швидко втрачають свою привабливість, стають нудними і звичними. Крім того, без дорослого маля ніколи не навчиться правильно діяти з предметами - тримати ложку, збирати піраміду, возити машинку і тому подібне Тому, щоб наочні дії дитяти збагачувалися, необхідно не лише і не стільки достатнє число всіляких предметів, але і спільні з дорослим наочні дії.

3. Орієнтація на наочний світ може стати причиною нової групи труднощів в опануванні мови. Діти із задоволенням проводять безконечні наочні маніпуляції, видають радісні вокалізи, проявляють рухову активність і так далі. Зовні картина їх активності виглядає цілком благополучно, але ретельне спостереження за характером здійснюваних ними дій дозволяє констатувати їх буквальне «випадання» з ситуацій спілкування з тими, що оточують.

Ось, наприклад, услід за предметом маля мчить «світ за очі»; ось, не піднімаючи голови на того, що поводиться до нього з розмовою дорослого, захоплено продовжує катати машинку. І навіть свій протест дитя виражає якось особливо, дивиться куди завгодно - на іграшку, в порожнечу, лише не в очі людині. Відсутність необхідних зв′язків з людьми виявляється в прагненні робити все самому, дорослий як партнер по спільній діяльності, як людина, що демонструє які-небудь зразки дій йому не потрібний.

Таким чином, уважний погляд руйнує враження, що видається, про правильність такого розвитку. Слід мати на увазі, що батьки не повинні прагнути до надмірного заповнення життєвого простору маляти іграшками, предмет має бути введений в світ дитяти дорослим, і всі дії з ним повинні розвиватися в логіці співпраці з близькою людиною. Виховання дитяти цього віку - справа не проста. Маля, яке прагне до співпраці, буває понад міру активний, то принесе машинку, добиваючись, щоб дорослий відклав всі свої справи і катав її разом з ним, то перевернуту книжку, яку готовий розглядати нескінченно і, зрозуміло, не один. Для заклопотаних своїми справами дорослих це, безумовно, дуже і дуже непросто бути завжди розташованими до таких контактів. І тим часом дитя, що займає себе самого, довго зосереджується на предметах, зручний тим, що не доставляє таким, що оточує клопоту і не прагне до постійної взаємодії з ними, - явище несприятливе. Як правило, виявляється, що і наочні маніпуляції у такого маляти вельми бідні і одноманітні, .хоча багаточисельні.

Як же слід вчинити у такому разі? Перш за все, повернутися до занять, в основі яких лежить емоційний контакт з малям. Ласкаве поглажування по голівці, назва по імені, позитивна оцінка його можливостей, добра і уважна взаємодія на основі зорового контакту. Дорослий може сховатися сам (за типом гри в «ку-ку»), заховати обличчя дитяти, зрадіти при зустрічі з ним поглядом і так далі. Можна пограти і в «сороку-ворону» і в інших, зовсім дитячі ігри. Велике значення має також і те, як саме дорослий вводить в життя дитяти різні предмети і іграшки. Всім наочним діям слід по можливості додати «людський» характер - ляльку жаліти, годувати, називати по імені, в машинку посадити водія, мавпочку лікувати і так далі.

Незліченне число іграшок і всіляких предметів, які оточують маляти, слід скоротити, залишивши лише небагато. Дуже корисні ігри, в які не можна грати одному, наприклад, катати м′ячик. Якщо ви помічаєте, що дитя не виявляє цікавості до співпраці, спробуйте в його присутності організувати спільну гру з іншим партнером. Два дорослих можуть катати один одному той же м′ячик, по-дитячому тріумфуючи і радіючи. І ви побачите, що і маля захоче негайно зайняти місце одне з них.

Також корисні і ігри з імітацією. Дорослий говорить у присутності маляти за різних звіряток, дитя, заражаючись спільною обстановкою взаємодії, повторює слова услід за ним.

Для розвитку мови корисно також спільний розгляд яскравих картинок і дитячих книжок. Важливим виявляється і те, яку книгу розглядати разом: рідку, красиво оформлену, або простеньку, з нечіткими, безбарвними ілюстраціями. Дуже часто батьки бережуть хороші, барвисті дитячі видання до кращих часів: дитя маленьке, може порвати, і тому починають знайомство з тих, до яких і самі відносяться без пошани. І тому перед дитям поряд з купою предметів з′являється ще і купа зім′ятих і порваних книг, вміст яких поза увагою дитяти. Чи варто дивуватися, що маля їх не розглядає.

Спробуйте показати дитяті красиву дитячу книгу, розглянете разом ілюстрації, а потім приберіть її на видне, але недосяжне місце. Кожне такий спільний розгляд стане згодом для маляти подією неабиякою і святковою. Поступово дитя зможе взяти участь абсолютно у всіх «дорослих» заняттях,стане співучасником всіх його справ. Разом можна і читати, і говорити, і дивитися, і грати, і працювати, і освоювати, без втоми освоювати загадково дивний мир - мир перш за все людей, а потім - предметів.

«Дитячі слова» - можуть перешкоджати розвитку нормальної людської мови. Причина вживання специфічних дитячих слів типа «бу-бу» (тапочки), «лю-ка» (ліжко), «ня-ка» (шапочка) криється в тому, що правильна звуковимови утруднена недосконалою ще артикуляцією (рухом органів, що проводять мову). Крім того, мовний слух дитяти вихвачує лише шматки і частіше за все закінчення вимовного слова. І тому дорослі повинні неухильно дотримувати одне правило: не замінювати розмову з дитям мовою «мам і нянь», тобто не говорити з малям за допомогою різних «бу-бу» і «ням-ням», прагнучи постійно привертати його увагу до звуковимовної сторони мови.

Звертаючись до дитяти, слідує чітко і ясно виголошувати окремі слова, дивлячись йому в очі і добиваючись від нього виразної вимови. Спроби сказати слово чітко, забавні, а зусилля в той же час потрібні величезні. І не завжди швидкі результати. Згідно прийнятим віковим нормам дефекти у вимовній стороні мови вважаються можливими до 5 років. Тут вже головне запастися терпінням, з часом при правильному вихованні неточна вимова усувається само собою.

В той же час, якщо дитя надовго залишається один на стадії говору виключно «дитячих слів, то згодом в його мові можуть наголошуватися різні порушення, пов′язані з неповним опануванням всіх звуків рідної мови, заміна звуків, їх змішення і так далі. З одного боку, здавалося б, приємна, мила дитяча мова, з іншої - така в майбутньому небезпека, як аграмматизм у школяра. Адже спочатку неправильно сприйняв, потім також неправильно сказав і, нарешті, так звик до заміни, що сталася, що різниці тим часом, як чує і як виголошує, не бачить. А пише при цьому, керуючись «як чується, так і пишеться», і тепер уже не лише чується невірно, але і пишеться неграмотно.

Нестримність мовного розвитку. Цей варіант порушення нормального розвитку мови протилежний всім попереднім. Він відрізняється тим, що перші слова дітей не лише не затримуються в термінах появи, але, навпаки, випереджають всі вікові норми і терміни мовного розвитку. Дитя в 1 рік і 3 місяці раптом починає говорити майже розгорненими правильними пропозиціями, з хорошою дикцією, використовуючи складні, зовсім не дитячі слова. Скільки гордості викликає у батьків їх диво, що говорить! Як приємно продемонструвати своїм знайомим незвичайні здібності маляти! Спочатку можливості видаються безмежними, з ним постійно розмовляють, і майже цілодобово говорить він сам. Його учать, йому розповідають, показують, ставлять пластинки, читають казки і так далі. І він все розуміє, все з цікавістю слухає. І, здавалося б, все йде прекрасно. Але інколи таке дитя чомусь погано спить, часто плаче уві сні, його мучать безпричинні страхи, він стає млявим, капризним. Це відбувається тому, що слабка нервова система маляти, що ще не окріпнула, не справляється з потоком інформації, який обрушується на його голову. Йому важко так швидко перебудуватися і за декілька місяців перетворитися з немовляти в дорослу людину. Підвищена збудливість, нічні страхи, капризи свідчать про те, що нервова система дитяти стомлена, що він не справляється з надмірним інформативним навантаженням. Значить, дитяті необхідний відпочинок, свобода від зайвих вражень (перш за все мовних). Для того, щоб запобігти розвитку неврозу, потрібно більше гуляти з дитям, грати в прості дитячі ігри, привчати до суспільства однолітків і у жодному випадку не перенавантажувати новою інформацією.

Ми бачимо, що випадки порушення мовного розвитку вельми всілякі. Щоб скористатися тією або іншою радою, слід уважно спостерігати за своїм малям, намагатися зрозуміти його інтереси, знати його характер. Звичайно, це справа не проста для дорослої людини, але так необхідне у вихованні дітей! (Матеріал взято з сайту www.Logopediya.com)

Особливості розвитку мовлення дітей

Мова дитини формується під впливом мовлення дорослих і у величезній мірі залежить від достатньої мовної практики і нормального мовного оточення. Мовний розвиток ВСІХ дітей проходить по одних і тих же етапах. З тією лише різницею, що одні діти опановують мову в покладені терміни, а інші можуть відставати в своєму мовному розвитку від своїх однолітків. Детальніше зупинимося на характеристиці цих етапів.

1. Підготовчий етап (від 0 до 1 року)

В цей період починається підготовка до опанування мовлення. З моменту народження у дитини з′являються голосові реакції: крик, плач. Правда, вони ще дуже далекі від звуків людської мови. Проте, і крик, і плач сприяють розвитку тонких і всіляких рухів трьох відділів мовного апарату: дихального, голосового, артикуляційного. 2 тижні - дитя починає реагувати на голос того, що говорить: перестає плакати, прислухається. 4 тижні - починає повертати голівку у бік того, що говорить або стежити за ним очима, реагувати на інтонацію пожвавленням або плачем. Тобто формуються зачатки фонемного слуху (слуху, який відповідає за розуміння звуків мови). Близько 2 міс. з′являється гуління і на початок 3-го міс. - лепет (агу, тя-тя, ба-ба і так далі). З, 5 міс. дитя чує звуки, бачить в тих, що оточують рухи артикуляцій губ і намагається наслідувати. 6 міс. дитя шляхом наслідування виголошує окремі склади (ма-ма-ма, па-па-па і ін.). Поступово дитина шляхом наслідування переймає тон, темп, ритм, мелодику, інтонацію. Тому дуже поважно, що б дитина чула правильне мовлення, інтонаційно і емоційно забарвлене. У віці 7 - 9 міс. дитина починає повторювати за дорослим все більш і більш всілякі поєднання звуків. З 10-11 міс. з′являються реакції на конкретні слова. До кінця першого року життя з′являються перші слова.

2. Ранній період (від 1 до 3 років)

У цей період відбувається становлення активної мови. У цей час дитина дуже багато й охоче повторює за дорослими і сама виголошує слова. При цьому дитина плутає звуки, переставляє їх місцями, спотворює, пропускає. Перші слова дитини носять узагальнено-значеннєвий характер. Тим самим словом він може позначати й предмет, і прохання, і дію, і почуття. З 1,5 років слово здобуває загальний характер. З′являється можливість розуміння мовного пояснення дорослого, засвоєння знань, нагромадження нових слів. Мозкові клітки максимально готові засвоїти слова й правила їх додавання у фрази. Тому, дуже важливо в цей період забезпечити необхідний обсяг мовлення для наслідування. Протягом 2- го - 3- го р. життя в дитини відбувається: значне нагромадження словника (до 3 р. він вже становить приблизно 1000 слів); формується граматичний лад мовлення (дитина починає будувати пропозиції).

3. Дошкільний період (від3 до 7 років)

Протягом цього періоду дитина:

усе більше розвиває слуховий контроль над власною вимовою (формується фонематичне сприйняття);

збільшує словниковий запас до 3000 - 4000 слів;

уточнює значення слів;

удосконалює граматичний лад мовлення (опановує зв′язне мовлення, ускладнюється зміст мовлення в цілому);

4-5 рокам остаточно формується звуковимова.

4. Шкільний період (від 7 до 17 років)

Головна особливість розвитку мовлення в дітей на даному етапі в порівнянні з попереднім - це її усвідомлене засвоєння. Діти оволодівають звуковим аналізом, засвоюють граматичні правила побудови висловлень. Головна роль при цьому належить новому виду діяльності - письмової мови. Зрозуміло, зазначені етапи не можуть мати суворих, чітких меж. Кожний з них плавно переходить у наступний. Своєчасний і правильний мовленнєвий розвиток дитини дозволяє йому постійно засвоювати нові поняття, розширювати запас знань і уявлень про навколишнє. Таким чином, мовленнєвий розвиток самим тісним способом пов′язане з рівнем розвитку розумової діяльності. Якщо на якомусь із етапів Ви помітили або запідозрили найменші відхилення ОБОВ′ЯЗКОВО зверніться до логопеда. Пам’ятайте, на ранніх етапах розвитку набагато легше й швидше долаються всі мовні недуги.

Коли звертатися до логопеда?

Голосові реакції з′являються у дитини з моменту народження: крик і плач. 2-3 місяці. У цьому віці у дитини з′являється гуління й белькіт. Мовчання дитини повинне викликати тривогу у батьків. 9-10 місяців. Формується розуміння мовлення дорослих і перші слова. Але в цьому віці дитина реагує не стільки на мову дорослих, скільки на ситуацію й інтонацію. 11-12 місяців. З′являється реакція на самі слова, уже незалежно від інтонації мовця й навколишньої ситуації.

1-1,5 роки. Розвивається ситуаційне мовлення дитини. Ті самі слова можуть мати різноманітний сенс, залежно від обстановки. Дитина часто плутає звуки, спотворює їх.

1,5-2 роки. Період посиленого розвитку розуміння мовлення дорослих, швидко збільшується кількість слів, з′являються перші фрази. Слова носять уже узагальнений, а не ситуаційний характер. Дуже важливо в цей період забезпечити необхідний обсяг мовлення для наслідування. Мозкові клітини максимально готові засвоїти слова й правила їх додавання у фрази.

2-3 роки. Формування граматичного ладу мовлення, накопичення словникового запасу (до 3-х років дитина вже знає від 300 до 1000 слів). Якщо до 2,5 років дитина не будує фраз, то необхідно звернутися до логопеда.

У період з 3-х до 5-ти років бажано проконсультуватися з логопедом в кожному разі. У цьому віці багато дітей неправильно вимовляють звуки, однак порушення звуковимови може бути як

наслідком природних фізіологічних причин, так і симптомом мовленнєної патології (див. приклади праворуч). Раннє виявлення аномалій мовного розвитку й своєчасне звертання до фахівців дуже важливо.

ДО 5-ти років дитина повинна правильно будувати фрази й вимовляти всі звуки мовлення!

Мовлення людини розвивається все його життя, тому допомогти логопед може й дорослим.

Умови формування в дітей навичок правильної звуковимови

Усі вікові неправильності вимови зникають у дітей до 4 - 5 років. Але цей процес відбувається не сам по собі, а під впливом мовлення дорослих. Цей вплив доброчинний, коли дитина чує нормальне мовлення, одержує від дорослих вказівки, як слід говорити, і в результаті починає відчувати інтерес до правильного, чистого мовлення. Таким чином, дуже важливо, щоб навколишнє дитини мовленнєве середовище було цілком повноцінним, тобто й батьки, і вихователі говорили правильно, виразно.

Часто у родині, підладжуючись до мови маляти, белькочуть, сюсюкають із ним. Подібна манера спілкування не тільки не стимулює дитину до оволодіння правильної звуковимови, але й надовго закріплює його вади.

Часто дітей спонукують заучувати занадто важкі для них вимовних можливостей вірша. У результаті перевантаження фізіологічних механізмів мовлення вікові неправильності вимови закріплюються й навіть примножуються.

Батьки й вихователі повинні керувати процесом формування в дітей правильнї звуковимови. На заняттях, під час прогулянок, режимних процесів необхідно дуже уважно стежити за мовленням дітей і домагатися, щоб вона була ясною, чіткою й виразною, велике місце повинні займати ігри й заняття, спрямовані на вироблення в дітей чіткої дикції й правильної звуковимови.

Розвитку точної артикуляції допомагає виховання у дітей звички дивитися під час мовлення на співрозмовника й у такий спосіб стежити за рухами губ, язика.

Надалі необхідно розвивати у дітей слухову увагу й фонематичне сприйняття. Точне слухове сприйняття звуку стимулює правильну вимову, а правильна артикуляція у свою чергу сприяє кращому фонематичному сприйняттю.

Ознайомлення дітей зі звуками мови доцільно здійснювати в ігровій формі, зв′язуючи кожен звук з якимсь конкретним образом (з- пісенька комара, с - пісенька водички, ж - дзижчання жука, бджоли, р – робота, мотора літака, автомобіля, ш - шипіння сердитого гусака й т.п.).

Великий ефект дає використання чистомовок. Діти з інтересом слухають їх, запам′ятовують і повторюють ("Pa, pa, pa - висока гора"; та ін.). (Матеріал взято з сайту www.Logoped-center.com)

Причини мовленнєвих порушень:

При нормальному ході мовного розвитку не пізніше, ніж до 5-6 років дитя повинне опанувати правильну вимову всіх звуків мови. Якщо ж цього не відбувається, то така затримка свідчить про наявність якихось особливих причин, що заважають дитині своєчасно опанувати правильну вимову звуків мови. Тут вже доводиться говорити про порушення, дефекти звуковимови, що вимагають спеціальної логопедичної допомоги.

З неправильною вимовою звуків у дітей ми зустрічаємося дуже рано, вже в молодших групах дошкільної установи. Проте там найчастіше спостерігаються тимчасові (фізіологічні) порушення звуковимови.

У міру дозрівання мовного апарату дитини поступово удосконалюється і його звуковимова, все більш і більш наближаючись до зразка мови дорослого.

Абсолютно необхідною умовою є правильна, виразна і некваплива мова дорослих людей, що оточують дититу. Це той зразок для наслідування, якому дитя слідує в нелегкому для нього процесі опанування правильної вимови звуків. Якщо ж такий зразок відсутній, то засвоєнню дітям правильної артикуляції звуків різко важко або навіть стає неможливим. Про це свідчать, на приклад, випадки досить широко поширеною «родинної картавості», яку дитя засвоює, наслідуючи батькам.

Зовсім неприпустимо «сюсюкання» дорослих з дитиною. Тут вона позбавляється не лише правильного зразка для наслідування, але навіть і стимул-реакції для поліпшення своєї звуковимови: адже дорослим подобається його мова, і вони самі наслідують їй!

Причинами патології дитячої мови можуть стати:

Різні несприятливі дії, як у внутріутробному періоді розвитку, так і під час пологів.

Від часу ураження в значній мірі залежить характер аномалії розвитку мозку в цілому. Найбільш важке ураження мозку під впливом різних шкідливостей (інфекцій, інтоксикацій) зазвичай виникає в період раннього ембріогенезу, наприклад, на 3-4 місяці внутріутробного життя, в період найбільшої

диференціації нервових клітин. Залежно від того, які відділи нервової системи найінтенсивніше розвиваються в період впливу того або іншого шкідливого чинника, недорозвинення може стосуватися переважно рухових, сенсорних, мовних або інтелектуальних функцій. Серед причин, зухвале пошкодження або недорозвинення мозку, найбільш частими є інфекції або інтоксикації матері під час вагітності, токсикоз, родова травма, асфіксія - недостатність кисневого постачання мозку, несумісність крові матері і плоду по резус-фактору, захворювання центральної нервової системи.

Різні захворювання в перші роки життя дитини. Особливо згубними для розвитку мови є часті інфекціонно-вірусні захворювання, менінгоенцефаліт і ранні шлунково-кишкові розлади.

Травми черепа, що супроводжуються струсом мозку.

Спадкові чинники. Наприклад, природжені дефекти мовного апарату: незрощення верхньої губи, щелепи, м′якого і твердого піднебіння; масивні і короткі під′язикові вуздечки; зміни форми і відносної величини щелеп; патологічне розташування і форми зубів верхньої і нижньої щелеп.

Таким чином, велика роль у виникненні мовних порушень, у тому числі і спільного недорозвинення мови, належить генетичним чинникам. У цих випадках мовний дефект може виникнути під впливом навіть незначних несприятливих зовнішніх дій.

Куріння під час вагітності, вживання алкоголю.

Несприятливі соціально - побутові умови, що приводять до мікросоціальної педагогічної занедбаності, порушенням емоційно-вольової сфери і дефіциту в розвитку мови.

Токсикоз вагітності, не залежно від терміну вагітності.

Якщо вплив цих чинників поєднується хоч би з нерізко вираженою органічною недостатністю центральної нервової системи або з генетичною схильністю, то порушення мовного розвитку набувають стійкішого характеру і виявляються у вигляді спільного недорозвинення мови.

ФОРМИ РОБОТИ

  • РАНКОВІ ЗУСТРІЧІ
  • ФРОНТАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ
  • ПІДГРУПОВІ ЗАНЯТТЯ
  • ІНДИВІДУАЛЬНІ
  • ЗАНЯТТЯ
  • БІНАРНІ ЗАНЯТТЯ
  • ІГРОТЕРАПІЯ
  • ПІСКОТЕРАПІЯ
  • КРУПОТЕРАПІЯ
  • ЛОГОРИТМІКА
  • РЕЛАКСАЦІЯ
  • ПСИХОГІМНАСТИКА

ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ

  • ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ДИХАННЯ
  • ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ЗАГАЛЬНОЇ І ДРІБНОЇ МОТОРИКИ
  • СПЕЦІАЛЬНІ ГОЛОСОВІ АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ
  • ІГРИ ТА ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ФОНЕМАТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ
  • ІМІТАЦІЙНІ ВПРАВИ
  • ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА
  • ПАЛЬЧИКОВИЙ ІГРОТРЕНІНГ
  • ПАЛЬЧИКОВИЙ ТЕАТР
  • ПРОБЛЕМНІ СИТУАЦІЇ
  • ЛЯЛЬКОВІ ВИСТАВИ
  • ДИДАКТИЧНІ ІГРИ
  • МУЗИЧНІ ІГРИ
  • ІГРИ-ВІКТОРИНИ
  • ПІКТОГРАМИ
  • РЕБУСИ
  • КРОСВОРДИ
  • МОДЕЛЮВАННЯ
  • КАРТКИ-ЗАВДАННЯ
  • ІГРИ ТА ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ГРАФІЧНИХ НАВИЧОК
  • ДИКТАНТИ РІЗНИХ ВИДІВ
  • САМОПЕРЕВІРКА
  • ВЗАЄМОПЕРЕВ ІРКА


ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ «ДІТИ – БАТЬКИ - ПЕДАГОГИ»

ОПИТУВАННЯ

АНКЕТУВАННЯ

ВИВЧЕННЯ ДОСВІДУ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ

КОНСУЛЬТАЦІЇ

БЕСІДИ

ТЕМАТИЧНІ ЛЕКЦІЇ

ПАМ‘ЯТКИ

ЛОГОПЕДИЧНІ КУТОЧКИ,СТЕНДИ

БІБЛІОТЕЧКА ДЛЯ БАТЬКІВ

БУКЛЕТИ ЛОГОПЕДИЧНОГО ЗМІСТУ

СКРИНЬКА ПРОПОЗИЦІЙ

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗОШИТИ

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ

ЛОГОПЕДИЧНІ КОНФЕРЕНЦІЇ

СПІЛЬНІ ЗУСТРІЧІ З ПЕДАГОГАМИ

ДНІ «ВІДКРИТИХ ДВЕРЕЙ»

УЧАСТЬ У КОРЕКЦІЙНО-КОМПЕНСАТОРНІЙ РОБОТІ

СПІЛЬНІ ДОЗВІЛЛЯ, СВЯТА

ВЕЧОРИ ЗАПИТАНЬ ТА ВІДПОВІДЕЙ

ОГОЛОШЕННЯ

КРУГЛІ СТОЛИ

ЕТАПИ КОРЕКЦІЇ ФОНЕТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ

· КОРЕКЦІЯ ФОНЕТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ

· ПОСТАНОВКА ЗВУКА

· АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА В СКЛАДАХ

· АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА В СЛОВОСПОЛУЧЕННЯХ

· ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ ЗА ДЗВІНКІСТЮ ТА ГЛУХІСТЮ, М‘ЯКІСТЮ І ТВЕРДІСТЮ

СТОРІНКА ПСИХОЛОГА

Система забезпечення психологічного здоров’я.

Психологічна служба системи освіти спрямована на створення психолого – педагогічних умов, які забезпечують духовний розвиток кожної дитини, її душевний комфорт, що є основою психічного здоров’я. Тому одним із основних завдань роботи практичного психолога дошкільного навчального закладу №8 «Космічний», які підпорядковуються головним завданням діяльності установи, є:

- формування та збереження психічного здоров’я всіх учасників навчально – виховного процесу;

- оптимізація психічного здоров’я дітей в процесі освітньої діяльності.

Реалізується через:

1. Вивчення проходження адаптаційного періоду у новоприбулих дітей до умов дошкільного закладу (соціальна адаптація);
2. Вивчення особливостей нервово – психічного розвитку дітей раннього віку;
3. Вивчення розвитку психічних процесів у дітей дошкільного віку (пізнавальна, емоційно – вольова сфери);
4. Виявлення здібностей у малечі;
5. Вивчення міжособистісних відносин між дітьми в колективі та особистісного статуса;
6. Виявлення неадекватних проявів в поведінці дітей (тривожність, агресивність, імпульсивність, невпевненість та ін.);
7. Готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі;
8. Аналіз умов забезпечення психофізичного здоров’я дітей;
9. Аналіз стану організації навчально – виховного процесу;
10. Сприяння і допомога педагогам у вивченні індивідуально – психологічних особливостей дітей при організації їх виховання та навчання, у забезпеченні особистісно – орієнтованого підходу до кожної дитини.

Проводяться психолого – педагогічні консиліуми на теми:

- «Адаптація дітей до умов дошкільного навчального закладу», з метою вивчення проходження адаптаційного періоду у новоприбулих дітей та виявлення дезадаптованих для планування подальшої психолого – педагогічної роботи з ними, була проведена психодіагностична робота з малечею та отримані такі результати:
2008 – 2009 н. р. І зріз.
адаптовано дітей до умов дошкільного закладу – 98%
не адаптовано дітей до умов дошкільного закладу– 2%
ІІ зріз, після проведення супроводжуючої психолого – педагогічної роботи
адаптовано дітей до умов дошкільного закладу – 100%.

- «Готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі», з метою вивчення готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі та виявлення дітей не готових до навчання в школі, для планування подальшої психолого – педагогічної роботи з ними.

2007 – 2008 н. р.

І зріз ІІ зріз
Готові до навчаня в школі 91% 99%
Не готові до навчання в школі 9% 1%

З метою підвищення психологічної грамотності та компетентності по збереженню психологічного здоров’я у дітей проводяться:

- семінари – практикуми: «Збереження психологічного здоров’я дітей», «Психолого – педагогічне проектування - нова освітня технологія», «Роль педагогічного колективу в захисті прав та гідності дітей» та ін.;

- ділові ігри: «Шляхи розвитку пізнавальної активності у дітей дошкільного віку», «Робота з дітьми які потребують допомоги», «Шляхи розвитку інтелектуальних здібностей у дітей дошкільного віку», «Як знайти шлях до безконфліктної дисципліни»;

- круглий стіл «Роль дорослих в охороні психічного здоров’я дітей»;

- тренінгові заняття: «Партнерська взаємодія з дитиною», «Від творчого педагога до творчої дитини»;

- консультації: «Особливості обдарованих дітей», «Формування соціальних емоцій у дітей дошкільного віку», «Неадекватні прояви в поведінці дітей», «Дисципліна – крок на зустріч», «В дитячий садок – без проблем», «Вікові особливості розвитку дітей» та ін.

11. У роботі з батьками сприяння підвищенню рівня психологічної грамотності та компетентності.

Прийняття активної участі:

- в загальних батьківських зборах «Поєднання зусиль дошкільного закладу і сім’ї у формуванні особистості дитини;

- загально садовій батьківській конференції «Здорова сім’я – міцна держава»;

- зустріч з батьками в родинній світлиці «Як розвивати творчі здібності дитини»;

- в родинному мості «Проблеми дошкільного закладу та сім’ї у вихованні та навчанні дітей. Обмін досвідом».

- в роботі клубу для молодих батьків «Турботливі батьки».

Для стимуляції активної співпраці психолога, вихователя та батьків вихованців були проведені:

- семінар – практикум «Декларація прав дитини та обов’язки батьків»

- тренінг батьківської ефективності (знаходження оптимальних шляхів спілкування з дитиною, пошук та використання адекватних методів виховання і розвитку, пізнання своєї дитини, її вчинків, емоцій, думок);

- круглий стіл «Крок за кроком до успіху»;

- консультації: «Іграшка в житті дитини», «Вихована дитина, що це означає», «Криза трьох років», «Перший раз до дитячого садочку», «Як створити розвиваюче середовище вдома», «Щоб дитина росла розумною» та ін.

- папка рекомендацій «Для вас батьки».

12. Надання консультацій та рекомендацій педагогам та батькам вихованців, що до виховання та розвитку малечі (згідно результатів психодіагностики).

13. Цілеспрямована та систематична робота над всебічним розвитком дітей, покращенням взаємовідносин між ними в колективі, яка направлена на:

- формування та збереження психічного здоров’я дітей;

- профілактику, зняття чи значного зменшення нервово – емоційного напруження;

- досягнення фізичної, соціальної та психологічної гармонії;

- душевний комфорт і психічну рівновагу;

- досягнення емоційності.

Реалізується через включення в розвиваючу роботу:

- психогімнастики;

- релаксаційних вправ;

- «етюдів душі»;

- методів сприяння розвитку соціальних умінь;

- кольоротерапію;

- казкотерапію;

- музику.

14. Превентивне виховання, метою якого є формування у дітей орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психологічного здоров’я. плануються і проводяться: «Тиждень толерантності», «Тиждень здорового способу життя», «Тиждень психології».

Кiлькiсть переглядiв: 970

Коментарi

  • Online Lenders

    2018-03-29 00:09:06

    installment loans for bad credit installment loans no credit check installment loans guaranteed [url=http://installmentloans.bid]installment loans[/url]...

  • Direct Lenders

    2018-03-15 20:14:44

    installment loans no credit no fax payday loans online installment loans [url=http://installmentloans.bid]installment loans guaranteed[/url]...

  • Quick Loan

    2018-03-11 02:50:39

    low credit score loans bad credit payday loans installment loans [url=http://installmentloans.bid]installment loans guaranteed[/url]...

  • sanhvcDot

    2017-09-01 16:03:12

    [url=https://www.cy-pr.com/people/122381/blog/aktualny-li-progony-saytov-v-nashe-vremya/]прогон сайта[/url]...

  • NewmcDot

    2017-08-08 18:36:57

    well done[url=https://www.juancole.com/2016/07/turkeys-economy-massive.html];)[/url]...